Na czym polega wsparcie SI

 

Zabawy wspierające Integrację sensoryczną w naszym przedszkolu mają na celu promocję rozwoju dzieci poprzez bodźce zmysłowe. Praca terapeutyczna polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych dziecku z otoczenia poprzez wszystkie zmysły: dotyk, wzrok, słuch, smak, węch oraz czucie głębokie i równowaga.

W Terefere prowadzone są warsztaty pod czujnym okiem naszego neurologopedy, specjalizującego się w terapii wad wymowy oraz opóźnionego rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Ćwiczenia odbywają się w formie zabawy z wykorzystaniem zróżnicowanych narzędzi terapii, oraz pomocy dydaktycznych które zwiększają jej skuteczność.

Oferujemy terapię logopedyczną grupową i indywidualną:

  1. Diagnozę logopedyczną,
  2. Terapię wad wymowy,
  3. Wczesną interwencję logopedyczną,
  4. Naukę Czytania Metodą Symultaniczno-Sekwencyjną,
  5. Wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka dysleksji,
  6. Terapię opóźnionego rozwoju mowy,
  7. Terapię jąkania, niepłynności mowy,
  8. Terapię osób:
    • z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
    • z Zespołem Aspergera,
    • z afazją,
    • z alalią
    • z dysleksją

 

 

ELEMENTY ZWIĄZANE Z INTEGRACJĄ SENSORYCZNĄ

 

ZACZNIJMY OD ŚWIATŁA

Światło w przedszkolu- im bardziej naturalne, tym lepiej. Wiadomo, że w pewnym momencie przyjdzie pora na korzystanie z oświetlenia sztucznego. Sztucznego, czyli jakiego? To, co dla jednego dziecka może wydawać się rozwiązaniem idealnym, dla drugiego może być zbyt intensywne. Jeśli przychodzi czas korzystania ze sztucznego oświetlenia, warto wygospodarować miejsce, w którym można się schronić. przed zbyt mocnym światłem. Może to być namiot tipi, kartonowy domek lub po prostu koc, narzucony na stół. To proste rozwiązanie nie tylko będzie miejscem idealnym, gdy dzieci potrzebują chwilę odpocząć i odciąć się od nadmiaru bodźców ale może też stać się początkiem nowej i bardzo twórczej zabawy. Dzieciom przecież nie trzeba wiele!

Myśląc o świetle, nie możemy zapominać o oknach i ścianach. Często są zbyt obklejone dekoracjami tematycznymi, które mają umilać czas w przedszkolu. Musimy jednak pamiętać, że nadmiar bodźców to nie tylko ostre światło czy hałas, ale też kolory, liczba elementów. Dlatego, chociaż dekoracja na oknie lub ścianie wygląda pięknie, może być czynnikiem, który zbyt mocno pobudza dziecko i wpływa na jego nastrój. Nie oznacza to oczywiście, że musimy z niej zupełnie zrezygnować, warto ją jednak dokładnie przemyśleć i wyeliminować nadmiar kolorów lub ozdób wiszących w pomieszczeniach.

WZROK

Jeśli mówimy o zmyśle wzroku, pomyślmy o lupach, szkłach powiększających, lusterkach, latarkach lub dodatkowych światełkach. Atrakcją będzie wspólne organizowanie teatru cieni, labiryntów czy układanek. Zabawy stymulujące wzrok to również dobra okazja, by zaprezentować dzieciom książeczki obrazkowe, w których trzeba wyszukiwać drobne elementy lub postaci.

DOTYK

Plastelina, masa solna, glina, materiał sypki czy dary natury dają ogromne możliwości do wspólnej zabawy i twórczego działania. Wykorzystujemy ścieżki sensoryczne, maty, futerka, folię bąbelkową, lejki i różne pojemniki. Przesypywanie, nalewanie, dokładanie usprawni precyzję dłoni, koordynację oko–ręka, ale też zadziała uspokajająco.

WĘCH

Węch to zmysł, który kojarzy nam się z posiłkami, ale czy tylko? Zapachy są przecież wszędzie! Jednak dla niektórych nawet delikatny zapach może okazać się zbyt intensywny, dlatego pamiętamy o regularnym wietrzeniu sal, w których przebywają dzieci. W kąciku zapachowym mogą pojawić się olejki eteryczne, mazaki i kredki zapachowe. Przydadzą się trociny, zioła, kwiaty, a nawet przyprawy. Umożliwiajmy dzieciom na własne poznawanie, ale też wykorzystujmy te materiały do zajęć twórczych. Zagadki zapachowe mogą być bardzo atrakcyjne dla grupy przedszkolaków.

SMAK

Smakowanie, wspólne przygotowywanie sałatek warzywnych, kiszenie własnej kapusty lub przygotowanie koktajli to tylko niektóre pomysły na naprawdę świetną zabawą! Oczywiście nie wszystkie dzieci z tym samym zaangażowaniem włączą się do prac – nie każde dziecko chce, nie każde potrafi więc możliwe, że ze względu na swoją nadwrażliwość nie weźmie do rąk świeżych warzyw czy owoców. Przydadzą się zatem widelec, rękawiczka lub wykałaczka alby umożliwić wspólną pracę wszystkim przedszkolakom.

SŁUCH

Musimy pamiętać, że poszczególne dzieci różnią się między sobą, a dźwięki, które nas otaczają, na jednych wpływają kojąco, a innych rozpraszają lub spowodowują poddenerwowanie. Zdarzają się dzieci, u których obserwujemy objawy nadwrażliwości słuchowej. Ważne, by podczas organizacji zajęć lub kącików z pomocami do stymulacji zmysłu słuchu, uwzględnić potrzeby wszystkich grup.

Wybierając instrumenty staramy się dobierać je w taki sposób, by różniły się między sobą natężeniem dźwięku. Warto wykorzystać przedmioty, które pozornie nie kojarzą się z dźwiękiem. Pocieranie o siebie skrawków papieru, zgniatanie folii lub zabawy suchymi liśćmi to też rodzaj muzyki. W ramach zajęć można wspólnie z dziećmi wykonać instrumenty, a do ich przygotowania wykorzystać pudełka, puszki czy butelki. Można grać na szklankach lub butelkach wypełnionych wodą w różnej ilości. Można przygotować instrumenty o subtelnych dźwiękach.